A
TÁRSASÁG A KOMONDORÉRT
egyesület
ALAPSZABÁLYA
Hatályos: az elfogadástól
I. rész
PREAMBULUM
1. pont (1) A kutya és ember kapcsolatát az egyetemes emberi kultúra elválaszthatatlan részének tekintjük.
(2) Az egyesület alapelvei:
- Az éves körforgást, mint a magyar szakrális- és pásztorhagyományok alapjait meghatározó rendet a komondortartásban természetesnek és követendőnek tartjuk.
- A komondor ősi típusban való megtartása a mindennapok gyakorlatában alkalmazandó feladat.
- Az in-situ feltételek között történő rekonstrukció elengedhetetlen a komondor jövője érdekében.
- A komondor hagyományos, évente nyírott szőrben való megjelenése mind funkcionális tekintetben, mind higiéniai és egészségügyi szempontból nélkülözhetetlen.
- A komondor, mint nyáj- és területőrző, javakat védő pásztorkutya viselkedéséhez szükséges külső és belső tulajdonságainak, valamint fizikai és idegrendszeri egészségének továbbörökítése elsődleges a komondor jövője érdekében.
- A komondor mint Hungarikum, a magyarságra jellemző egyediségével, tulajdonságával, különlegességével megkülönböztetésre és kiemelésre méltó évszázados nemzeti értékünk, amely megtartása kötelességünk.
II. rész
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
2. pont (1) A Társaság a Komondorért Egyesület (a továbbiakban: Egyesület) a Magyarországon és határainkon túl élő komondort tartók és tenyésztők tevékenységét összehangoló, munkájukat segítő, egyesületi formában, önkormányzati elven működő civil szervezet, amely első sorban
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény;
- az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXX törvény;
- az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII törvény;
- a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvény;
- az állattenyésztésről szóló 188/2019 (VII.30) Korm. rendelet;
- az állattenyésztés részletes szabályairól szóló 45/2019. (IX. 25.) AM rendelet;
alapján végzi tevékenységét.
(2) Az Egyesület önálló jogi személy.
(3) Az Egyesületben használt nyelv a magyar.
3. pont (1) Az Egyesület neve: Társaság a Komondorért Egyesület
- Az Egyesület rövid neve: Társaság a Komondorért
- Az Egyesület nevének rövidítése: TKE
- Az Egyesület székhelye: 6781 Domaszék, Tanya 382. hrsz: 0256/27
- Az Egyesület domain-neve: komondorert.hu
- Az Egyesület központi elektronikus levélcíme: tarsasag [kukac] komondorert [pont] hu
(2) A Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független, pártoknak anyagi támogatást nem nyújt és tőlük támogatást nem fogad el.
(3) Az Egyesület közzétételi kötelezettségeit saját honlapján (komondorert.hu) valósítja meg.
(4) Az Egyesületben írásbeliség alatt értjük
- a papír alapon, postai úton, az Egyesület székhelyére eljuttatott vagy onnan feladott küldeményt;
- az elektronikus levelet illetve ahhoz csatolt dokumentumot, amennyiben az Egyesület hivatalos domain-jére végződő (... [kukac] komondorert [pont] hu) elektronikus levélcímre érkezett vagy onnan indították.
(5) Kézbesítési vélelmek
- A postázással kapcsolatos kézbesítési vélelemre a hivatalos jogszabályok az irányadók.
- Az Egyesület által küldött elektronikus levél annak címzettje általi visszaigazolásakor, de legkésőbb az elküldéstől számított 24 óra elteltével; az Egyesülethez intézett elektronikus levél annak beérkezését automatikusan visszaigazoló e-mail kiküldésétől tekintendő kézbesítettnek.
(6) Az Egyesületben a 20. pont (3) bekezdés szerint tartható online közgyűlés.
Az elnökség, a FB és az operatív bizottságok ülései megtarthatók online eszközök segítségével, ha a jegyzőkönyv elkészítése (hangfelvétel készítése – lásd: 8.pont) biztosított.
III. rész
CÉLOK ÉS FELADATOK
4. pont (1) A komondor – mint tradicionális magyar kutyafajta – hosszú évszázadok óta a Kárpát-medencei legelők, tanyák és porták javainak őrzője. Éppen ezért az Egyesület igyekszik
- megismerni és továbbadni a komondor múltjával kapcsolatos ábrázolásokat, írásos emlékeket, a népi emlékezetben gyökerező és tapasztalatokon nyugvó ismereteket, legendákat, hagyományokat és tudást;
- megismerni és alkalmazni a komondortartás szokásait és az ahhoz kapcsolódó kiegészítő eszközöket;
- felkutatni és közreadni a komondorral és annak tartásával közvetlenül vagy közvetve összefüggő tudományos és néprajzi ismereteket, tapasztalatokat;
- figyelemmel kísérni a határainkon innen és túl élő komondor tartók és tenyésztők munkáját, tapasztalatait és jó gyakorlatait.
5. pont (1) Az Egyesület célja
- az alapelvek megvalósítása;
- a komondorállomány egyedszámának növelése;
- a komondor ősi típusban történő megőrzése, külső megjelenésének és belső tulajdonságainak fenntartása;
- a kinológiai ismeretek bővítése;
- tanácskozások, konferenciák, próbák, szemlék, találkozók, a fajta ősi típusban történő megőrzésére irányuló minősítések szervezése;
6. pont (1) Az Egyesület feladatának tekinti
- a komondor hagyományos megjelenésének leírását és ismertetését;
- a komondor hagyományos tulajdonságainak leírását és ismertetését;
- a komondor hagyományos, nyáj- és területőrző célú tenyésztését elősegíteni;
- a komondor hagyományos tulajdonságait tesztelni, felmérni, szemléket, próbákat, találkozókat és népszerűsítő rendezvényeket szervezni;
- az Egyesület tagjainak érdekeit képviselni, megvédeni;
- együttműködni állami, önkormányzati és releváns társadalmi szervezetekkel, mely során nem csorbulhatnak az Egyesület alapelvei;
- a felmérések, próbák, bírálatok és minősítések elfogulatlanságát és tisztaságát biztosítani;
- az alapelvek elérése érdekében kapcsolatot tartani és segítséget nyújtani magyar és külföldi komondor tartókkal, tenyésztőkkel és a pásztorkutyák feladatkörével foglalkozó, azt felölelő vagy hagyományos állattartást folytató szervezetekkel;
- a nyilvántartásokat naprakészen tartani;
- a tagok közti esetleges vitákon békéltetni;
- az alapelvei mentén együttműködni tudományos és szakmai szervezetekkel.
IV. rész
AZ EGYESÜLET TAGSÁGA
Autonómia – közösségi szemlélettel
7. pont (1) Az Egyesület minden tagja önálló és független.
(2) Az Egyesület nem tesz megkötést tagjai számára atekintetben, hogy egyidejűleg más szervezet tagjai legyenek, amennyiben a tag
- az Egyesület (TKE) alapleveinek és szakmai szabályainak megfelelően tartja komondorát; valamint
- más releváns szervezettel szemben elsődlegesnek tekinti az Egyesület (TKE) alapelveit, alapszabályát, szabályzatait és céljait.
(3) Egyesületi tevékenysége során – a komondor jövője érdekében – minden tag a közösség értékeit és érdekeit egyéni érdeke elé helyezi. Saját állományának tenyésztése során az egyesület Szakmai Tanácsával egyeztetve, a közösen kialakított álláspont szerint cselekszik.
Személyiségi jogok
8. pont (1) A tagok elfogadják, hogy az Egyesület közgyűlésein, valamint elnökségi- és bizottsági ülésein elhangzottakat jegyzőkönyv készítés céljából kép- és hangelvétel vagy hangfelvétel rögzítse.
(2) Az így készült felvételhez a levezető elnök, a jegyzőkönyvvezető és a jegyzőkönyv hitelesítők férhetnek hozzá.
(3) Az elkészült jegyzőkönyv közzétételét követő tizenötödik (15.) napon a felvétel törlésre kerül.
(4) A tag jogosult arra, hogy a jegyzőkönyv közzététele után, de a hangfelvétel törlése előtt írásban benyújtott kérelmére saját hozzászólásait visszahallgassa. A tag jogosult továbbá arra is, hogy az (1) bekezdésben meghatározott eseményeken saját hozzászólásait rögzítse.
9. pont (1) A tag köteles megadni egy általa folyamatosan használt e-mailcímet, amelyről indított vagy amelyre elküldött elektronikus levelet mind az Egyesület, mind a tag hivatalosnak tekint.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben meghatározott e-mailcím megváltozna, a tag köteles azt három (3) napon belül bejelenteni az Egyesület központi e-mailcímére. Ennek elmulasztásából eredő következmények a tagot terhelik.
10. pont (1) A tagok tudomásul veszik, hogy a tagnyilvántartásban szereplő adataik a többi tag számára hozzáférhető, és az egyesület honlapjának belső (belépés után elérhető) oldalain a tagok számára elérhető.
(2) A tagok elfogadják, hogy az egyesület eseménynaptárában szereplő rendezvényeken olyan, a tagokat és kutyáikat megjelenítő kép- és videófelvétel készülhet, amelyet az Egyesület saját honlapján és kiadványaiban közzétehet, illetve a komondor népszerűsítése során felhasználhat.
Tagsági formák
11. pont (1) Az Egyesületbe történő belépés és kilépés önkéntes.
(2) Az Egyesület tagja lehet 18 életévét betöltött természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki
- az Egyesület alapelveit, alapszabályát, szabályzatait és célkitűzéseit elfogadja, és ebbéli szándékát írásban elküldi az Egyesület központi e-mail-címére;
- felvétele ellen egyik rendes tag sem emel kifogást;
- a felvételhez jogszabályokban, illetve az Egyesület alapszabályában meghatározott feltételek fennállnak.
(3) Jogi személy, illetve jogi személyeséggel nem rendelkező szervezet egy (1) állandó delegálttal képviselheti magát.
12. pont (1) Az Egyesület tagjai, az őket megillető jogok és kötelezettségek szerint lehetnek rendes-, pártoló- és tiszteletbeli tagok.
(2) A rendes tagok létszámában a jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek együttes száma nem haladhatja meg a természetes személyek számát.
(3) A tagság felvétellel keletkezik.
Rendes tag
13. pont (1) Az Egyesület rendes tagja lehet, aki az Egyesület alapleveinek és szakmai szabályainak megfelelő módon életvitel-szerűen tart legalább egy azonosítható és ellenőrizhető – transzponderrel (chippel) ellátott – komondort. A komondor tulajdonosával egy háztartásban életvitel-szerűen együtt élő közeli hozzátartozója is az Egyesület tagja lehet.
(2) Az Egyesület rendes tagjának jogában áll
- részt venni az Egyesület tevékenységében, rendezvényein;
- részt venni az közgyűlés határozatainak meghozatalában;
- választani és megválasztatni az Egyesület szerveibe;
- betekinteni az Egyesület irataiba, tagnyilvántartásába;
- észrevételeket, javaslatokat tenni, illetőleg véleményt nyilvánítani az Egyesület, valamint szerveinek működésével kapcsolatban;
- igénybe venni az Egyesület szolgáltatásait, saját kiadványain feltüntetni az Egyesületi tagságot;
- megállapodás feltételei szerint használni az Egyesület emblémáját;
- igényelni az Egyesület Szakmai Tanácsának segítségét,
- részesülni az Egyesület által nyújtott kedvezményekből;
- kifogást emelni az Egyesület határozatai ellen a következő sorrendben: az elnökénél, az elnökségénél, a Felügyelő Bizottságnál, a közgyűlésénél, végső esetben az igazságszolgáltatásnál.
(3) Az Egyesület rendes tagja köteles
- az Egyesület alapelvei és szakmai szabályai szerint, életvitel-szerűen komondort tartani;
- az Egyesület alapszabályát és egyéb szabályzatait elfogadni, valamint az Egyesület szervei által hozott határozatokat betartani és betartatni;
- az Egyesület célkitűzéseinek megvalósulását segíteni;
- részt venni a takarékos gazdálkodásban, az Egyesület vagyonának megóvásában, és lehetőség szerint gyarapítani az Egyesület anyagi forrásait;
- népszerűsíteni az alapelvekben meghatározott komondor fajtát és az Egyesületet;
- védeni az élő természet értékeit;
- a tagdíjat megfizetni.
(4) A tagfelvételi kérelem beérkezésétől számított harminc (30) napon belül az elnökség dönt arról, hogy a tagjelölt megfelel-e a 11. pont (2) bekezdésében foglaltaknak. E döntésről nyolc (8) napon belül tájékoztatja a titkár a tagjelöltet. Ha a döntés: „megfelel”, közölni kell a tagjelölttel az (5) b) b.e) bekezdésben meghatározott feladatait is. A tagjelölt tizennégy (14) napon belül írásban elfogadja vagy elutasítja a próbaidős tagjelöltséget az azzal járó feladatokkal együtt.
(5) A rendes taggá váláshoz szükséges próbaidő
- a tagjelölt elfogadó nyilatkozatának beérkezésekor kezdődik;
- 365 nap, mely idő alatt a tagjelölt képességeivel, etikus hozzáállásával, az Egyesület szakmai szabályaival való azonosulásával, közösségi szellemiségével és a szervezeti munkára való alkalmasságával bizonyítja, hogy méltó a rendes tagságra.
Ez idő alatt:
b.a) betartja az egyesület szabályzataiban foglaltakat;
b.b) nem gyakorolja a rendes tagok jogait;
b.c) tagdíjat nem fizet;
b.d) részt vehet az egyesület tevékenységében;
b.e) az egyesület által meghatározott és általa elvállalt feladato(ka)t köteles ellátni;
b.f) észrevételeivel segítheti az egyesület munkáját.
c. legfeljebb 120 napra csökkenthető, ha a tagjelölttel munkakapcsolatba került rendes tagok egyhangúlag ezt javasolják. A próbaidő csökkentéséről és annak mértékéről az elnökség dönt.
(6) A rendes tagjelölt jelentkezése a próbaidő alatt is elutasítható, illetve a tagjelölt a belépési szándékát visszavonhatja.
(7) A próbaidő elteltét követő harminc (30) napon belül az elnökség köteles dönteni a rendes tagjelölt felvételéről vagy elutasításáról (utóbbi esetben pártolótagság esetleges felajánlásáról), mely döntéshez az elnökség figyelembe veszi a tagjelölttel munkakapcsolatba került rendes tagok véleményét. A titkár nyolc (8) napon belül értesíti a tagjelöltet a döntésről.
(8) A rendes tag felvételi eljárása során született döntés ellen fellebbezésnek helye nincs.
Pártolótag
14. pont (1) Pártolótag lehet, aki az Egyesület munkáját
- konkrét tevékenységgel segíti, vagy
- folyamatosan, rendszeresen, illetve alkalmanként anyagi eszközzel vagy vagyoni értékkel támogatja. A minimális éves támogatási összeg természetes személyek számára azonos az éves tagsági díjjal.
(2) Pártolótag tag felvételéről az elnökség határoz, melyet a közgyűlés felülbírálhat.
(3) Az Egyesület pártoló tagja
- nem lehet
a.a) az Egyesület elnöke és az elnökség tagja;
a.b) a Felügyelő Bizottság elnöke és tagja;
a.c) az Etikai és Fegyelmi Bizottság elnöke.
- az Egyesület közgyűlésén tanácskozási joggal vehet részt;
- igénybe veheti az Egyesület szolgáltatásait, kedvezményeit;
- részt vehet az Egyesület rendezvényein.
(4) Az Egyesület pártoló tagja köteles
- Egyesület szervei által hozott határozatokat betartani és betartatni;
- konkrét tevékenységgel segíteni az Egyesület munkáját; vagy folyamatosan, rendszeresen, illetve alkalmanként anyagi eszközökkel, vagyoni értékkel hozzájárulni az Egyesület tevékenységéhez;
- népszerűsíteni az alapelvekben meghatározott komondor fajtát és az Egyesületet;
(5) Pártolótag felvételéről harminc (30) napon belül dönt az elnökség, és arról nyolc (8) napon belül értesíti a pártolótagot a titkár.
Tiszteletbeli tag
15. pont (1) Tiszteletbeli tag lehet, aki az Egyesület céljait előmozdítja és/vagy munkáját segíti. Tiszteletbeli tag felvételéről a közgyűlés határoz.
(2) Az Egyesület tiszteletbeli tagja
- nem lehet vezető tisztségviselő és tisztségviselő;
- az Egyesület szerveiben tanácskozási joggal vehet részt;
- igénybe veheti az Egyesület szolgáltatásait, kedvezményeit;
- részt vehet az Egyesület rendezvényein.
(3) Az Egyesület tiszteletbeli tagja köteles
- az Egyesület alapelveit és alapszabályát elfogadni,
- népszerűsíteni az alapelvekben meghatározott komondor fajtát és az Egyesületet;
(4) Tiszteletbeli tag felvételéről a következő közgyűlés dönt. Ennek eredményéről nyolc (8) napon belül értesíti a tiszteletbeli tagot a titkár.
A tagsági viszony megszűnése
16. pont (1) A tagsági viszony kilépéssel, kizárással, illetve tagdíjfizetés elmulasztása esetén törléssel szűnik meg. Megszűnik a tagság a természetes személy halálával, illetve jogi személy jogutód nélküli megszűnésével.
(2) Az Egyesületből való kilépést bármikor, indoklás nélkül, írásban lehet közölni az elnökséggel. A tagsági jogviszony, a nyilatkozat elnökséghez történő megérkezése napján szűnik meg. A kilépés a tagot nem mentesíti a tagsága idején keletkezett kötelezettségei alól. A tárgyévre szóló befizetett tagsági díj időarányosan sem jár vissza.
(3) A kötelezettségeit súlyosan megszegő, vagy a tagságra, tisztségre méltatlanná vált tagot az Egyesület elnöksége a tagok közül kizárhatja. Az ezt tárgyaló elnökségi ülésre a tagot meg kell hívni, számára védekezési lehetőséget kell biztosítani. Távolmaradása esetén is lehet róla határozni. Szükség esetén az Etikai és Fegyelmi Bizottság szabályosan megtartott ülésén hozott határozatának figyelembevételével dönt az elnökség. A kizárást kimondó elnökségi határozattal szemben, annak kézhezvételétől számított tizenöt (15) napon belül a közgyűléshez lehet írásban fellebbezni, amelyet a következő közgyűlés napirendjére kell tűzni. A közgyűlésig a tag nem gyakorolja tagsági jogait, és új kötelezettségeket sem visel.
(4) Ha a kizárt személy jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet delegáltja, helyette új személyt lehet delegálni, aki nem örökli automatikusan az előző delegált esetleges tisztségeit.
Nyilvántartások és tagdíj
17. pont (1) A tagokról az Egyesület nyilvántartást vezet az 1. mellékletben foglaltak szerint. A tagnyilvántartás nem nyilvános, de a tagok számára hozzáférhető.
(2) Az Egyesület ebnyilvántartást vezet a 2. mellékletben foglaltak szerint. Az ebnyilvántartás nem nyilvános, de a tagok számára hozzáférhető.
(3) A tag és az általa tartott komondor(ok) nyilvántartott adataiban történő változást hét (7) napon belül be kell jelenteni az Egyesület központi e-mail-címére. Ennek elmulasztásából eredő következmények a tagot terhelik.
(4) Az Egyesület rendes tagja tagdíjat fizet, melynek mértékét az elnökség évente, a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig meghatároz és közzétesz (3. melléklet). A határidő elmulasztása esetén a tagdíj változatlan marad. A tagdíjat a tárgyév januárjának 31. napjáig, illetve új tag esetén a tagfelvételtől számított tizenöt (15) napon belül kell befizetni. Rendes tag az éves tagdíj befizetését követően gyakorolhatja jogait. Amennyiben a határidő egy (1) hónapos elmulasztását követően kiküldött emlékeztető kézhezvételétől számított tizenöt (15) nap elteltével sem teljesül a tagdíjfizetés, a tagot törölni kell a nyilvántartásból.
V. rész
AZ EGYESÜLET SZERVEZETE
18. pont (1) Az Egyesület szervei illetve szervezeti egységei
- közgyűlés
- elnökség
- Felügyelő Bizottság (rövidítve: FB)
- operatív bizottságok:
d.a) Szakmai Tanács (rövidítve: SZT)
d.b) Etikai és Fegyelmi Bizottság (rövidítve: EFB)
d.c) ad hoc bizottságok (rövidítve: AHB)
- munkacsoportok (rövidítve: MCS)
(2) Az Egyesület tisztségviselői
a) Vezető tisztségviselők (adataikat a 4. melléklet tartalmazza)
- az elnök és az elnökség tagjai
- a titkár
- a Felügyelő Bizottság elnöke és tagjai
b) Tisztségviselők
- operatív bizottságok elnökei
A tisztségviselők újraválaszthatók.
(3) Vezető tisztségviselő tisztségről való lemondása a megüresedett tisztségre történő új személy választásakor, de legkésőbb a bejelentésétől számított 60. napon lép hatályba.
A) KÖZGYŰLÉS
19. pont (1) Az Egyesület legfőbb döntéshozó szerve a közgyűlés.
(2) A közgyűlésen szavazati joggal vehet részt az Egyesület rendes tagja, aki egy szavazattal rendelkezik. A szavazati jog nem átruházható, csak személyesen gyakorolható.
(3) A közgyűlés akkor határozatképes, ha a rendes tagok legalább fele (½) jelen van. A határozatképességet minden határozathozatalnál vizsgálni kell.
(4) Határozatképtelenség esetén a megismételt közgyűlés az eredeti napirend tekintetében a megjelent tagok számától függetlenül határozatképes. A megismételt közgyűlés időpontjáról és helyéről az eredeti közgyűlés meghívójában tájékoztatni kell a meghívottakat.
A közgyűlés összehívása
20. pont (1) A közgyűlést az elnökség döntése alapján az elnök hívja össze.
(2) A közgyűlés nem nyilvános.
(3) Az elnökség döntése szerint a közgyűlés személyes részvétellel vagy online eszközök igénybevételével tartható meg, amennyiben a feltételek rendelkezésre állnak.
- Kizárólag személyes részvétellel tartható meg az éves beszámoló közgyűlés (ahol az előző évi költségvetés, valamint a pénzügyi beszámoló elfogadása, illetve az elnökség és a Felügyelő Bizottság beszámolója kerül napirendre). Amennyiben a személyes részvétellel történő gyülekezést magasabb jogszabály tiltja (pl. veszélyhelyzet), abban az esetben az éves beszámoló közgyűlés is megtartható online eszközök segítségével.
- Online közgyűléshez az a tag csatlakozhat, aki működő kamera előtt ülve, bekapcsolt mikrofonnal lehetővé teszi, hogy róla és az általa elmondottakról kép- és hangfelvétel, vagy hangfelvétel készüljön (lásd.: 8. pont).
(4) A közgyűlést szükség szerint, de évente legalább egyszer össze kell hívni. A közgyűlési meghívót az egyesület honlapján nyilvánosságra kell hozni.
(5) A közgyűlésre meg kell hívni az Egyesület minden tagját, az elnökség tagjait, a titkárt, a FB elnökét és tagjait, valamint az operatív bizottságok elnökeit illetve a munkacsoportok vezetőit és a tanácsadókat. A közgyűlésen az elnökség meghívására további személyek is részt vehetnek.
(6) A közgyűlés helyéről, időpontjáról és tervezett napirendi pontjairól a közgyűlés előtt legalább huszonegy (21) nappal írásban kell tájékoztatni a meghívottakat. A meghívóval együtt a napirendi pontokhoz kapcsolódó, a határozathozatalhoz szükséges írásos dokumentumokat, előterjesztéseket, határozati javaslatokat is meg kell kapniuk a meghívottaknak.
(7) Rendes tagnak jogában áll új napirendi pont felvételét kérni, illetve határozati javaslatot benyújtani. Az így előterjesztett napirendi pontot abban az esetben kötelező az elnökségnek az elfogadásra javasolt napirendi pontok közé felvenni, ha az a közgyűlés előtt legalább tizennégy (14) nappal, a döntéshez szükséges előterjesztéssel, dokumentumokkal illetve határozati javaslattal együtt írásban megérkezik az elnökséghez. Az így benyújtott napirendi javaslatot és az ahhoz kapcsolódó dokumentumokat legkésőbb a közgyűlést megelőző hét (7) nappal az elnökség a meghívottaknak kiküldi.
(8) Rendkívüli közgyűlést kell összehívni:
a. ha azt bíróság elrendeli;
b. ha az elnökség tagjainak száma 3 fő alá csökken;
c. ha a Felügyelő Bizottság tagjainak száma 2 fő alá csökken;
d. ha a Felügyelő Bizottság kezdeményezi;
e. ha a rendes tagok több, mint fele az ok és a cél megjelölésével az elnökségnél kezdeményezi.
(9) A rendkívüli közgyűlést az erre okot adó körülmény bekövetkezésétől, illetve az elnökséghez történt bejelentéstől számított legkevesebb hét (7), legfeljebb huszonegy (21) napon belüli időpontra össze kell hívni.
(10) A rendkívüli közgyűlést egyebekben a rendes közgyűlésre vonatkozó szabályok szerint kell megtartani.
A közgyűlés levezetése és napirendje
21. pont (1) A közgyűlést az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök, vagy az általuk felkért személy vezeti.
(2) A közgyűlés napirendjét az elnökség terjeszti a közgyűlés elé, melyet a közgyűlés fogad el.
(3) A közgyűlésen új napirendet felvenni nem lehet.
(4) A közgyűlésről készült jegyzőkönyvet a levezető elnök, a közgyűlés elején felkért jegyzőkönyvvezető, valamint a közgyűlés elején megválasztott két hitelesítő írja alá.
A közgyűlés hatásköre
22. pont A közgyűlés hatáskörébe tartozik:
- az alapszabály módosítása és elfogadása;
- az Egyesület feloszlásának, más társadalmi szervezettel való egyesülésének, illetve szétválásának elhatározása;
- az elnök és az elnökség tagjainak, valamint a Felügyelő Bizottság elnökének és tagjainak megválasztása, visszahívása;
- a Felügyelő Bizottság beszámolójának elfogadása, amellyel ellentétesen nem lehet az e) pontban foglaltakról határozni.
- az elnökség éves beszámolójának, az előző évi költségvetésnek, a tárgyévi költségvetés fő számainak, valamint a számviteli beszámolónak a jóváhagyása;
- azon szerződések jóváhagyása, amelyet az Egyesület saját tagjával, tisztségviselőjével vagy ezek hozzátartozójával köt;
- a kizárás, tagfelvétel és törlés kérdésében hozott elnökségi határozat elleni kérelem elbírálása,
- az Egyesület más hazai és nemzetközi szervezetbe való belépésének, illetve kilépésének elhatározása,
- más hatáskörének a közgyűlés hatáskörébe vonása;
- mindazon kérdések, melyeket jogszabály a közgyűlés hatáskörébe utal.
A közgyűlés határozathozatala
23. pont (1) A közgyűlés a határozatait általában nyílt szavazással hozza. A határozat érvényességéhez a jelenlévő szavazásra jogosultak több mint felének (½) elfogadó szavazata szükséges (egyszerű többség). Szavazategyenlőség esetén a szavazást kétszer lehet megismételni, azt követően az elnök (távollétében a levezető elnök) szava dönt.
(2) Az alapszabály módosításához a jelenlévő szavazásra jogosultak kétharmadának (⅔) elfogadó szavazata szükséges. A 22. pont b), g), h) és j) pontja esetében minősített többségre van szükség, amely az Egyesület rendes taglétszámának több, mint felének (½) elfogadó szavazatát jelenti. Ugyancsak minősített többség szükséges a közgyűlés által választott tisztségviselők visszahívásához.
(3) A jelenlévő szavazásra jogosultak negyedének (¼) kérésére bármely kérdésben titkos vagy név szerinti szavazást kell elrendelni.
(4) A közgyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni a közgyűlésen készült hangfelvétel alapján. A hangfelvétel készítésére a 8. pontban foglaltak az irányadók. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a közgyűlésen elhangzottakat, és a hozott határozatokat. Név szerinti szavazás esetén a szavazatokat név szerint kell rögzíteni.
(5) A határozatok tárolását és közzétételét a 40. pont szerint kell végrehajtani.
Az elnökség és a Felügyelő Bizottság megválasztása
24. pont (1) A közgyűlés titkos szavazással öt (5) évre választja az Egyesület elnökét és az elnökség tagjait, valamint a Felügyelő Bizottság elnökét és tagjait.
(2) Az Egyesület elnöke illetve az elnökség tagja, a Felügyelő Bizottság elnöke és tagja csak rendes tag lehet.
(3) A tisztségviselőket megválasztó közgyűlés kitűzésével egyidőben az elnökség Jelölőbizottságot hív össze, melynek elérhetőségét a közgyűlési meghívóval egyidejűleg megküldi a meghívottaknak. A Jelölőbizottság a közgyűlést megelőző tizedik (10.) napig fogadja a beérkező javaslatokat, a jelöltek bemutatkozó levelével együtt, melyeket az elnökség legkésőbb a közgyűlés előtt hét (7) nappal kiküld a meghívottaknak. Nem vehető fel olyan személy a jelölőlistára, aki a jelölést nem fogadta el. A jelöltek személyét a Jelölőbizottság maguk közül választott tagja terjeszti a közgyűlés elé. A közgyűlésen jelöltet állítani nem lehet.
(4) A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett szervezetet tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más szervezetnél is betölt.
(5) A vezető tisztségviselők választása során először az elnököt, majd a titkárt, utána az elnökség tagjait, végül a Felügyelő Bizottság elnökét és tagjait kell megválasztani.
(6) Egy tagot egyidejűleg több tisztségre is lehet jelölni a választás sorrendje szerint. Ha a tag valamelyik tisztséget elnyerte, további jelöléseit figyelmen kívül kell hagyni.
(7) A titkár megválasztása előtt a megválasztott elnök – a titkárjelöltekkel történt egyeztetést követően – határozati javaslatot tesz a közgyűlésnek a titkár státuszának elfogadására, a 30. pont (1) és (2) szerint. E közgyűlési határozattól függően vagy a közgyűlés, vagy a megválasztott elnökség dönt a titkár személyéről.
(8) Megválasztottnak az a jelölt tekinthető, aki a jelenlévő szavazásra jogosultak szavazatának több, mint 50 %-át megszerezte.
- Amennyiben az 50 %-nál több szavazatot a szükségesnél kevesebb jelölt érte el, és a megválasztandó helyeknél több jelölt is pályázik, az ő részvételükkel újabb fordulót lehet tartani, melyben a legkevesebb szavazatot elnyert jelölt nem vesz részt.
- Amennyiben a szavazatok több, mint 50 %-át a kelleténél több jelölt is elnyeri, közülük az(ok) tekintendő(k) megválasztottnak, aki(k) több szavazatot kaptak.
B) AZ ELNÖKSÉG
25. pont (1) Az Egyesület ügyvezető szerve az elnökség.
(2) Az elnökséget legalább három (3), legfeljebb öt (5) személy alkotja:
- elnök,
- alelnök
- elnökségi tag(ok) és/vagy a titkár (lásd: 30. pont)
(3) Az elnökségi tagság megszűnik:
- a mandátum lejártával,
- visszahívással, ha az elnökségi tag tevékenysége az Egyesület feladatainak és céljainak megvalósítását akadályozza,
- a tisztségről való lemondással,
- elhalálozással.
Az elnökség feladta
26. pont (1) Az Egyesület ügyintéző szerve az elnökség, mely két közgyűlés között irányítja az Egyesület munkáját. Feladata
- az elnök javaslatára az alelnök megválasztása az elnökség tagjai közül;
- az elnök javaslatára a titkár személyéről való döntés; a 30. pont (1) b) esetén;
- az Egyesület napi ügyeinek vitele;
- az éves tagdíj meghatározása, melyet a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig kell a tagsággal közölni;
- az elnökségi tagok feladatkörének meghatározása;
- az Egyesület törvényes és alapszabály szerinti működésének biztosítása;
- a közgyűlési határozatok végrehajtása, annak irányítása és ellenőrzése;
- a közgyűlés összehívásával költségvetési módosítást kezdeményezni, amennyiben a közgyűlés által elfogadott költségvetési terv
h.a) bevételi soraitól egyenként vagy összesen -15 %-kal,
h.b) kiadási soraitól egyenként vagy összesen +15 %-kal
való eltérés várható vagy szükséges;
- a közgyűlés előkészítése;
- az Egyesület szabályzatainak meghatározása és módosítása;
- operatív bizottságok létrehozása, megszüntetése;
- a közgyűlés hatáskörébe nem tartozó tisztségviselők, bizottsági tagok kinevezése, felmentése, beszámoltatása;
- az éves költségvetési terv és a megvalósult költségvetés közgyűlés elé terjesztése;
- elismerések adományozása;
- nemzetközi kapcsolatok ápolása;
- hazai- és nemzetközi program összeállítása;
- nemzetközi eseményeken való részvétel engedélyezése, képviseleti megbízás kiadása;
- jogorvoslati kérelmek elbírálása;
- az EFB döntésének figyelembevételével fegyelmi jogkör gyakorlása;
- döntés tagfelvétel, kizárás és törlési ügyekben.
Az elnökség működése
27. pont (1) Az elnökség maga állapítja meg munkatervét, ügyrendjét.
(2) Az elnökség szükség szerint, de legalább évente négyszer (4) ülésezik. Rendkívüli elnökségi ülést kell összehívni, ha az elnök vagy két elnökségi tag illetve a FB az ok és a cél megjelölésével indítványozza.
(3) Az elnökségi ülést az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülés helyéről, időpontjáról és napirendjéről legalább tizennégy (14) nappal az ülés előtt az előterjesztések megküldésével értesíteni kell az elnökség tagjait, a tanácskozási joggal rendelkező személyeket, valamint a meghívottakat. Halaszthatatlanul sürgős esetben az elnök az ülést időhatártól függetlenül is kitűzheti.
(4) Az elnökségi ülés állandó résztvevője a titkár. Az ülésre meg kell hívni a Felügyelő Bizottság elnökét, szükség szerint az operatív bizottságok elnökeit, a munkacsoportok vezetőit, a tanácsadókat, illetve a napirendi pontokban érintett személyeket.
(5) Az elnökség egyszerű szótöbbséggel zárt ülést rendelhet el, személyiségi jogok, üzleti titok védelme, adatvédelmi ok vagy az elnökség többsége által indokolt szempont alapján.
(6) Az elnökségi ülésről egyszerűsített jegyzőkönyvet kell felvenni az ülésen készített hangfelvétel alapján. A hangfelvétel készítésére a 8. pontban foglaltak az irányadók. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az ülésen elhangzottakat, valamint a hozott határozatokat.
A határozatok kezelésére a 40. pontban foglaltak az irányadók. Ha egy hozott határozat a tagokra kötelezettséget állapít meg, úgy a határozatot a tagok részére meg kell küldeni.
(7) Az elnökség az elnökségi tagok több mint felének jelenléte esetén határozatképes. A határozatképtelenség miatt elhalasztott elnökségi ülést nyolc (8) napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.
(8) Az elnökség határozatait nyílt szavazással, a jelen lévő elnökségi tagok többségének igen szavazatával hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök, ha ő nincs jelen az alelnök, ha ő sincs jelen az ülés levezetője dönt.
(9) Az elnökség ülésén név szerinti szavazási kötelezettség áll fenn. Az elnökség titkos szavazással hoz határozatot a jelenlévő elnökségi tagok egynegyedének (¼) kérése esetén.
Az elnök
28. pont (1) Az elnök az Egyesület törvényes képviselője és vezetője. Képviseleti és aláírói joga önálló és általános.
(2) Két elnökségi ülés között az elnök – a titkár segítségével – irányítja az Egyesület munkáját.
Feladata:
- az elnökség döntése alapján közgyűlés és rendkívüli közgyűlés összehívása;
- az elnökség üléseinek összehívása;
- az Egyesület törvényes működésének biztosítása;
- az Egyesület munkájának irányítása, felügyelete;
- utalványozási jog gyakorlása;
- a titkár munkájának irányítása és ellenőrzése;
- javaslattétel operatív bizottságok elnökeire illetve vezetőire és tagjaira;
- elnöki tanácsadók felkérése;
- döntési jog mindazon kérdésekben, amelyeket jogszabály, az alapszabály, a közgyűlés vagy az elnökség az ő hatáskörébe utal;
- munkáltatói jogkört gyakorol a titkár felett, amennyiben a titkár munkaviszonyban végzi feladatát.
Az alelnök
29. pont (1) Az alelnököt az elnök javaslatára az elnökség választja meg az elnökségi tagok közül.
(2) Az elnököt szükség esetén az alelnök helyettesíti, aki az elnök akadályoztatása esetén külön felhatalmazás nélkül gyakorolja az elnök jogosítványait.
(3) Az alelnök az elnökség által meghatározott feladatköröket saját hatáskörben is elláthat.
(4) Az alelnök az elnökkel történő folyamatos egyeztetés alapján végzi feladatát.
A titkár
30. pont (1) A titkár vezető tisztségviselő, aki az Egyesület hierachiájában
- az elnökség tagjaként (ekkor a közgyűlés választja) vagy
- az elnökségtől elkülönülten (ekkor az elnökség nevezi ki)
tevékenykedik.
(2) Munkáját végezheti
- az (1) a) pont esetén önkéntesként;
- az (1) b) pont esetén önkéntesként vagy az Egyesület munkavállalójaként, aki felett a munkáltatói jogokat az elnök gyakorolja.
(3) A titkár feladata (az elnök irányításával, tájékoztatásával és felügyeletével)
- az alapszabály és más szabályzatok, valamint a közgyűlési és elnökségi határozatok alapján intézni az Egyesület hivatali teendőit;
- szervezi és koordinálja a közgyűlés és az elnökség munkáját, az ülésekről jegyzőkönyvet készít(tet);
- vezeti az Egyesület nyilvántartásait, tagsági igazolást ad ki;
- elnöki vagy elnökségi megbízás esetén képviseli az Egyesületet külső szervek és személyek előtt;
- előzetes egyeztetést követően előkészíti az elnök hírközlő szervekkel történő kommunikációját és arról folyamatosan beszámol az elnöknek;
- irányítja az iroda munkáját, a rá bízott feladatokban aláírói jogkört gyakorol;
- figyelemmel kíséri a bizottságok munkáját, azokról tájékoztatja az elnökséget;
- rábízott feladatot saját hatáskörben is elláthat;
- az elnökségnek számol be tevékenységéről.
C) BIZOTTSÁGOK ÉS TANÁCSADÓK
Felügyelő Bizottság
31. pont (1) A közgyűlés az Egyesület jogszerű működésének, gazdálkodásának és vagyonkezelésének ellenőrzésére egy (1) elnökből és két (2) tagból álló Felügyelő Bizottságot választ titkos szavazással öt (5) évre a rendes tagok közül.
(2) A FB elnöke és két tagja az Egyesületben más tisztséget nem viselhetnek, semmiféle döntéssel vagy felelősséggel járó feladatot nem vállalhatnak. Nem lehetnek egymásnak, valamint az Egyesület bármely tisztségviselőjének és alkalmazottjának hozzátartozói.
(3) Ha a FB elnöke lemond, vagy a FB összes tagjainak száma két (2) fő alá csökken, új személyeket kell választani a megüresedett helyekre.
(4) A FB tevékenységét a bizottság elnöke irányítja.
- A FB az Egyesület bármely iratába betekinthet és az Egyesület bármely tisztségviselőjétől vagy tagjától tájékoztatást kérhet, amelyet a megkeresett köteles megadni.
- Feladatainak ellátása érdekében külső szakembereket is igénybe vehet, az elnökség előzetes tájékoztatásával és anyagi jóváhagyásával.
- A FB tagjai a tudomásukra jutott esetleges üzleti titkot kötelesek megőrizni.
(5) A FB éves terv alapján végzi tevékenységét, amelyről tájékoztatja az Egyesület elnökségét.
(6) A FB ügyrendjét maga állapítja meg, működésére az elnökség működésére megállapított szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(7) A FB fő feladatai:
- az Egyesület törvényes, jogszabályoknak, valamint az Egyesület alapszabályának és szabályzatainak megfelelő működésének ellenőrzése;
- az Egyesület gazdasági, pénzügyi és vagyonkezelési tevékenységének ellenőrzése;
- az éves gazdálkodásról szóló beszámoló véleményezése;
- az éves költségvetés véleményezése;
- a bizonylati fegyelem betartásának ellenőrzése;
- az Egyesület vagyonának megóvása érdekében szükséges intézkedések ellenőrzése.
(8) A FB elnöke a bizottság tevékenységéről köteles évente egyszer a közgyűlésének beszámolni.
(9) A FB köteles az intézkedésre jogosult vezető szervet tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy:
- az Egyesület működése során olyan jogszabálysértés vagy az Egyesület érdekeit súlyosan sértő esemény vagy mulasztás történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása illetve enyhítése az intézkedésre jogosult vezető szerv döntését teszi szükségessé,
- a vezető tisztségviselők felelősségét megállapítható tény merült fel.
(10) Az intézkedésre jogosult vezető szervet a FB indítványára – annak megtételétől számított huszonegy (21) napon belül – össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a vezető szerv összehívására a FB is jogosult.
(11) Ha az arra jogosult szerv a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedést nem teszi meg, a FB köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.
Szakmai Tanács
32. pont (1) Az elnökség, legalább három (3), legfeljebb öt (5) tagból és egy (1) póttagból álló Szakmai Tanácsot (rövidítve: SZT) nevez ki határozott vagy határozatlan időre az alábbiak szerint.
- egy (1) elnök – szakmai vezető
- legalább kettő (2), legfeljebb négy (4) tanácstag
- egy (1) póttag az Egyesület mindenkori elnöke, aki tanácskozási joggal vesz részt a SZT ülésein
(2) A SZT elnöke lehetőleg a tenyésztésvezetőre vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelő személy legyen.
(3) Amennyiben a SZT tagjainak száma – a póttagot nem számítva – három (3) fő alá csökken, az elnökség köteles új személyeket kinevezni a megüresedett helyekre.
(4) A SZT feladata
- a komondor – egyesületi alapelveknek megfelelő – leírása;
- a szakmai program kialakítása;
- a szakmai szemle elveinek és gyakorlatának kidolgozása, biztosítása;
- legalább két (végső esetben egy) SZT tag részvételének biztosítása a szakmai szemléken;
- szemlék, vizsgák, próbák, felmérések szempontjainak meghatározása, megszervezése;
- az e) pont szerinti programok eredményeinek rögzítése, nyilvántartása;
- a komondor tekintetében hozandó szakmai állásfoglalások kialakítása;
- az elnökség kéréseinek kidolgozása, kérdéseinek megválaszolása;
- a tagok szakmai vonatkozású kérdéseinek megválaszolása, segítése.
(5) A SZT saját ügyrendje, éves terve, illetve az elnökség felkérése alapján végzi tevékenységét, és az elnökségnek tartozik beszámolással. A SZT elnöke évente egy alkalommal a közgyűlés előtt is beszámol a SZT munkájáról.
(6) Az elnökség a SZT döntéseit változtatás nélkül köteles határozatba foglalni, és az Egyesület honlapján közzétenni.
- Amennyiben az elnökség a SZT döntésével (vagy annak egy részével) nem ért egyet, a döntést – észrevételeivel – visszaküldi a SZT elnöke részére. Ekkor a SZT újratárgyalja a döntést, és módosításokkal vagy anélkül (utóbbi esetben indoklással) ismét dönt annak elfogadásáról.
- Az elnökség akkor utasíthatja el az SZT döntését (vagy valamelyik részét), ha azt az alapszabállyal, az Egyesület alapelveivel vagy céljaival ellentétesnek tartja és indokolja.
Etikai és Fegyelmi Bizottság
33. pont (1) Az Etikai és Fegyelmi Bizottság (rövidítve: EFB) összesen három (3) tagból áll, az alábbiak szerint.
- egy (1) elnök (csak rendes tag lehet)
- két (2) bizottsági tag
(2) Az EFB elnökét és tagjait az elnökség kéri fel határozott vagy határozatlan időtartamra.
(3) Ha az EFB elnöke lemond, vagy az EFB összes tagjainak száma két (2) fő alá csökken, új személyeket kell választani a megüresedett helyekre.
(4) Az EFB feladata
- Etikai és Fegyelmi Szabályzat megalkotása, mely az elnökség jóváhagyásával lép hatályba;
- az Egyesület működése során történő szabályszegés vagy annak gyanúja esetén azok megfelelő keretek között történő kivizsgálása;
- az Egyesület tagjai számára olyan etikai normák kialakítása, amelyek a szabályzatokban foglaltakon túl magasabb erkölcsi elvárásokat fogalmaznak meg az Egyesület és tagjai számára.
(5) Az EFB köteles az Etikai és Fegyelmi Szabályzat alapján vizsgálatot folytatni, ha az elnökség, a FB, vagy a SZT erre kéri a vizsgálandó esetről rendelkezésre álló információk, valamint a vélelmezett vétség és a javasolt szankció megküldésével.
(6) A vizsgálat során az EFB lehetőséget biztosít az érintett(ek) álláspontjának kifejtésére, és a javasolt tanúk meghallgatására.
(7) A vizsgálat lezárását követően az EFB jelentést készít a felkérő bizottság és az elnökség részére, valamint javaslatot tesz az alkalmazandó következményekre.
Ad hoc bizottságok, munkacsoportok és tanácsadók
35. pont (1) Az elnökség munkáját ad hoc bizottságok és munkacsoportok, az elnök munkáját tanácsadók segíthetik.
(2) Ad hoc bizottságokat és munkacsoportokat az elnökség hoz létre, tanácsadókat az elnök nevez ki határozott vagy határozatlan időre.
(3) Az ad hoc bizottságok, a munkacsoportok és a tanácsadók munkájukkal hozzájárulnak az Egyesület magas színvonalú tevékenységéhez, szükség szerint előkészítik az elnök illetve az elnökség előterjesztéseit, döntéseit. Ennek során véleményezési és javaslattételi joggal rendelkeznek.
VI. rész
ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI SZABÁLYOK
36. pont (1) A közgyűlés és az elnökség határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója a határozat alapján:
- kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
- bármilyen más előnyben részesül, illetőleg a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.
Nem minősül előnynek az Egyesület cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az Egyesület által a tagjának – tagsági viszony alapján – nyújtott, az Alapszabálynak megfelelő cél szerinti juttatás.
(2) Nem lehet a Felügyelő Bizottság elnöke vagy tagja az a személy, aki:
- az Egyesület elnöke, elnökségi tagja vagy titkára
- az Egyesülettel a megbízásán kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll,
- az Egyesület cél szerinti juttatásából részesül – kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat és az Egyesület tagjának a tagsági viszony alapján nyújtott, az Alapszabálynak megfelelő cél szerinti juttatást –, illetve az a) – c) pontban meghatározott személy hozzátartozója.
(2) Tisztségviselő csak olyan magyar állampolgár, illetőleg igazoltan magyarországi tartózkodási engedéllyel rendelkező nem magyar állampolgár lehet, aki nincs eltiltva a közügyek gyakorlásától.
(3) Nem lehet vezető tisztségviselő és a Felügyelő Bizottság tagja az a személy, aki olyan szervezetnél töltött be – annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig – vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
(4) Vezető tisztségviselőnek jelölt személy, illetve a vezető tisztségviselő köteles a közgyűlést előzetesen, illetve az elnökséget a megválasztását követő 15 napon belül tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más szervezetnél is betölt.
VII. rész
AZ EGYESÜLET GAZDÁLKODÁSA
37. pont (1) Az Egyesület éves költségvetése alapján, a civil szervezetek gazdálkodására vonatkozó jogszabályok, szabályzatok valamint a közgyűlés és az elnökség által megállapított rendelkezések szerint gazdálkodik.
(2) Az Egyesület önállóan gazdálkodik, tartozásaiért saját vagyonával felel. Az Egyesület tagjai az Egyesület tartozásaiért saját vagyonukkal nem felnek.
(3) Az Egyesület a gazdálkodás során elért eredményt nem osztja fel, azt az alapszabályban meghatározott tevékenységére fordítja. Az Egyesület vállalkozási tevékenységet kizárólag céljainak elérése érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Befektetési tevékenységet csak a közgyűlés által elfogadottak alapján folytathat.
(4) Az Egyesület váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki, illetve vállalkozásának fejlesztéséhez tevékenységét veszélyeztető mértékű hitelt nem vehet fel, valamint az államháztartás alrendszereitől kapott támogatást hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztéseként nem használhatja fel.
(5) Az Egyesület cél szerinti tevékenységéből, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és ráfordításait elkülönítetten kell nyilvántartani.
Az Egyesület bevételei és költségei
38. pont (1) Az Egyesület bevétele
- az államháztartás alrendszereitől vagy más adományozótól tevékenysége céljára vagy működési költségei fedezésére kapott támogatás, illetve adomány;
- a tevékenység folytatásából származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel;
- az egyéb cél szerinti tevékenység folytatásából származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel;
- az Egyesület eszközeinek befektetéséből származó bevétel;
- a tagdíj;
- egyéb, más jogszabályokban meghatározott bevétel;
- a vállalkozási tevékenységből származó bevétel.
39. pont (1) Az Egyesület költségei általában
- a tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások);
- az egyéb cél szerinti tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások);
- a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások);
- az alaptevékenység- és egyéb vállalkozási tevékenység érdekében felmerült közvetett költségek (ráfordítások, kiadások), amelyeket bevételarányosan kell megosztani.
- Az Egyesület tagjait és tisztségviselőit – az Egyesülettel munkaviszonyban állók kivételével – fizetés vagy díjazás nem illeti meg, azonban az elnökség által előzetesen jóváhagyott, indokolt és igazolt költségeik megtéríthetők, amennyiben erre vonatkozó költségkeretet szerepel a közgyűlés által jóváhagyott éves költségvetési tervben.
VIII. rész
HATÁROZATOK ÉS NYILVÁNOSSÁG
40. pont (1) Az Egyesület szervei által hozott határozatokat a határozatok gyűjteményében, a határozatot hozó szerv szerinti csoportosításban kell nyilvántartani és az egyesület honlapján közzétenni.
(2) A határozatoknak tartalmaznia kell a határozat évente újrakezdődő sorszámát, keletkezésének dátumát, a határozatot hozó szerv megjelölését, a támogatók, elutasítók, tartózkodók és nem szavazók számát, a határozat egyértelmű tartalmát, annak hatályát, a végrehajtásért felelős (személy vagy szerv) megnevezését és a végrehajtás határidejét.
(3) Névszerinti szavazás esetén a döntést támogatók, ellenzők, valamint a tartózkodók és nem szavazók nevét és tisztségét kell feltüntetni.
(4) Az elnökség és minden bizottság illetve munkacsoport ülésén szavazási kötelezettség áll fenn, ahol minden határozatot a névszerinti szavazásra vonatkozóan nyilvántartani.
(5) A titkár gondoskodik a határozatok érintettekkel való közléséről, és a honlapon történő közzétételéről.
IX. rész
AZ EGYESÜLET MEGSZŰNÉSE
41. pont (1) Az Egyesület megszűnik:
- feloszlással vagy feloszlatással;
- más társadalmi szervezettel való egyesülés közgyűlés általi kimondásával;
- két vagy több egyesületté történő szétválással;
- megszűnésének megállapításával.
(2) A közgyűlés csak akkor mondhatja ki az Egyesület feloszlását, ha az Egyesület képes bármilyen jogcímen fennálló tartozásai kiegyenlítésére.
(3) Az Egyesület megszűnése esetén a vagyon a hitelezők kielégítése után állami tulajdonba kerül és azt hasonló célokra kell fordítani. A közgyűlés ettől eltérően nem rendelkezhet.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
42. Az alapszabály, valamint az elnökségi határozatok hivatalos értelmezésére az elnökség, egyéb szabályzatok és határozatok értelmezésére az elfogadó szerv jogosult.
Jelen dokumentum a Társaság a Komondorért Egyesület 2025. július 19. napján Kecskeméten megtartott alakuló ülésén elfogadott és egyeséges szerkezetbe foglalt alapszabálya.
Kecskemét, 2025.07.19.
jegyzőkönyvvezető sk levelető elnök sk.
hitelesítő sk. hitelesítő sk.